Stel, je zoekt een nieuw klaponderstel. Je staat in de winkel en je ziet allemaal mooie goudkleurige buizen van Maple. Je hoort begrippen als Comet, Steel, Lasergelast, Twin Laser, Flex, stijfheid, PM-staal, Bi-metaal en T-bone bridge. Wat wordt dan je keuze? Na een uitgebreid interview met Maple hebben wij de verschillen voor je op een rijtje gezet en een handige keuzehulp voor je gemaakt. Dus lees hier wat de verschillen zijn tussen de diverse Comet Steel onderstellen en doe de Maple Comet Steel keuzehulp.
Klaponderstellen Maple, de verschillen
Tussen alle mooi goudkleurig verchroomde buizen zijn een aantal eenvoudige verschillen op het gebied van hardheid, stijfheid en hoogte. En uiteindelijk de rij-eigenschappen natuurlijk.
De hardheid van de Maple Comet Steel IJzers
De Twin Laser buizen zijn allemaal van poedermetaal en de overige Comet Steel onderstellen zijn van Bi-metaal. De hardheid is respectievelijk 65 HRC (Rockwell C) en 64 HRC. Harde ijzers hoef je minder vaak te slijpen en glijden beter, zachte ijzers zijn taaier en breken minder snel. De verschillen tussen beide ijzers zijn echter zeer klein maar volgens Maple is het bi-metaal wel duidelijk taaier en minder breekbaar. Belangrijk op bijvoorbeeld natuurijs.
De hoogte van de Maple onderstellen
De Comet Steel Twin Laser buizen zijn 1 mm hoger dan de Comet Steel ijzers. Dat is geen noemenswaardig verschil.
De Stijfheid van de diverse Maple buizen
Volgens vele schaatsers is de stijfheid van de buis bepalend voor het stuurgedrag van de schaats. Het goed terugsturen aan het einde van de afzet zou met een flexibele buis gemakkelijker zijn. Een stijve buis zorgt echter voor meer krachtoverbrenging en stabiliteit. Maar een stijve buis is weinig vergevingsgezind bij een mindere schaatstechniek. De diverse Maple Klaponderstellen zijn er in verschillende stijfheden. De Comet Steel is de oorspronkelijke variant. Hier werden vele wereldrecords op gereden. Onder sprinters was echter behoefte aan een stijvere buis met meer stabiliteit in de bochten. Hiervoor heeft Maple de Twin Laser ontwikkeld. Dat is een stijvere buis, volgens velen door een extra ingelaste verstevigingsrib, maar Maple houdt de gebruikte techniek begrijpelijk geheim. Later ontwikkelde Maple ook een flexibelere buis, de Comet Steel flex. Een iets flexibelere buis voor mensen die meer gevoel willen die volgens Maple nog altijd stijver is dan een Viking Nagano Sprint onderstel. Maple geeft aan dat vooral Dames rijders met deze Flex een goede oplossing hebben: ze hebben alle voordelen van een Maple buis met voor hen een goed gevoel
Twee soorten Maple bruggen
Maple kende in het begin wel eens wat problemen met breuken in de aluminium bruggen. Deze problemen zijn verholpen en wij vernemen eigenlijk niets meer van klachten. De Maple Comet Steel is standaard afgemonteerd met de traditionele brug zoals ook de Maple Blizzard en de Maple Comet Aluminium. Deze standaard brug laat een beetje torsie toe. Er zijn mensen die aangeven daarmee meer gevoel op het ijs te hebben. De nieuwe T-bone bridge is lichter, door de constructie stijver en laat minder torsie toe.
Maple Comet Steel keuzehulp
Met alle informatie die wij hebben ontvangen hebben we een eenvoudige keuzehulp gemaakt. Je lichaamsgewicht, de afstanden waar je goed in bent, je schaatstechniek zijn allemaal bepalend voor je keuze. We integreren allerlei variabelen in een formule en komen met een advies. De keuze is uiteindelijk aan je zelf maar zie dit als een hulpmiddel. Veel succes!
Doe de keuzehulp